Lisää logoja vaan paitaan; kuka teki sopimukset?

13.05.2010

Oli varmaan Hjallis Harkimo, joka aikanaan toi valmentajien kauluksiin logot ja asiakkaille näkyvyyttä TV-kameran edessä. Siellä se jotenkin vielä toimiikin, mutta sittemmin on logonäkyvyys lähtenyt lapasesta ihan kunnolla. Tai laajemmin; julkisuudessa tunnettujen naamojen käyttö brändinäkyvyyden kanavana Suomessa.

Tälläkin hetkellä on Suomessa julkkiksia, jotka joko oman aktiivisen myyntitoiminnan tai ahkerien agenttien tuloksena näkyvät kelpaavan lukuisille yrityksille tai brändinhallitsijoille yhtä aikaa, eikä siinä näytä edes haittaavan ns. mainostavien asiakkaiden keskinäinen kilpailutilannekaan. En tiedä onko sitten vaan suomalaista pioneerimaisuutta vai yksinkertaisesti hölmöyttä, mutta jos lähdetään naamankäytön maksamiseen niin kannattaisi ehkä miettiä hetki markkinointipanostuksen ja sopimusjuridiikan syntyjä syviä ja miettiä, josko haluat ostamasi naaman esiintyvän seuraavaksi rinta rottingilla myös kilpailevan merkin mainoksissa? Näitä esimerkkejä nimittäin löytyy juuri tälläkin hetkelleä suomalaisen median sivuilta ja kanavilta muutamia, lähes joka paketissa ja telkkarissa näkyvistä kokeista autokaupasta sohvaan sutjakkaasti siirtyviin urheilijoihin. Mutta miksi?

Yksinkertaisesti koska naamankäyttöoikeuksia ostetaan hetken hurmassa ja julkkiksen tuntemismahdollisuuksien nimissä ilman ajatustakaan ammattimaisesta markkinointipanostuksesta. Hyvät naamoja käyttävät mainostajat; miksi ihmeessä ette kirjoita sopimukseen tarkkoja ehtoja siitä, missä tuo uusi suosikkinaamanne saa esiintyä oman sopimuksenne lisäksi? Käytätte kuitenkin rahaa ja uskotte tuon ostamanne tai vähintäänkin vuokraamanne naaman myyntivoimaan, vai mitä? Jos haluatte tuntea julkkiksia niin tehkää kunnon sopimuksia. Tai tutustukaa julkkiksiin ilman markkinointipanostuksia! Jos ostatte ulkomainontaa niin ei tilan tarjoakaan myy sitä ostamaasi tilaa seuraavana päivänä jollekin muulle. Näin uskoisin.

Ymmärrystä ja osaamista tähänkin sektoriin. Ehkä tässä olisi jollekin uusi managerointi- ja osaamisalue?

Advertisements