Säästämällä suohon.

10.01.2010

Olen pari kertaa seurannut ihmetellen kun yrityksen vetovastuussa oleva henkilö – yleensä toimitusjohtaja – lähtee kovien säästöjen linjalle ja loppujen lopuksi tuhoaa koko bisneksen. Tiedätte kuvion; ensin säästetään vähän, pidetään YT-neuvottelut ja uskotaan tilanteen olevan ohi. Sitten säästetään lisää, viedään lomakorvaukset, pidetään toiset yyteet, ehkä kolmannetkin ja ollaan hetki kuivilla. Kun sekään ei riittänyt, tulee seuraava aalto, samat systeemit, samat laulut. Ja lopulta firma säästetään niin kuiviin, että ydintoimintojen tekeminen ei enää onnistunutkaan. Ei ollut tarpeeksi resursseja tarpeeksi suuren ja kannattavan toiminnan tekemiseksi. Säästäminen voitti, oman toiminnan ymmärtäminen unohtui. Olisi kannattanut keskittyä enemmän asiakashankintaan ja myyntiin.

Hotellibisneksessä on vallalla sama laulu ja vieläpä ympäri maailmaa. 2008 syksystä alkoi hotellien alamäki, huoneiden käyttöaste laski, huoneiden yöpymishinnat laskivat, matkustajat katosivat. Alkoi säästämisen aika. Johto otti excelit esille ja alkoi säästämään. Kylpytakki, tohvelit, suuvesi, kynsiviila – kaikki pois, koska maksavat liikaa. Ja pitää säästää. Jos joku huomaa kysyä, niin sitten annetaan. Tai selitellään huonolla maailmantalouden tilanteella ja hotellin säästötoimilla. Ja sitten vielä kaupan päälle puolet siivoojista pois ja tuplamäärä huoneita siivottaviksi. Ja muutos näkyy.

Katsokaapa missä tahansa maassa mitä tahansa hotellia ja huomaatte pölymäärän lisääntyneen radikaalisti. Siinä kansantaloustieteelle uusi mittari; hyvät ajat ovat tulleet kun hotelleissa taas siivotaan! Kun viiden tähden hotellissa pölykerros peittää housuprässin yläosan, kertoo se kahdesta asiasta; asiakaskunta ei pistä housujaan prässiin ja/tai siivooja ei siivoa. Tai sitten sisustus- tai kalustussuunnittelija ei ole koskaan kokeillut housuprässiä, koska sijoitti sen vaatekaappiin sisälle. Yhtä kaikki, pölyt on pyyhkimättä.

Ekologisuus tuli hyvään saumaan, koska pienellä “olemme ekologisia, olethan sinäkin” propagandalla huoneessa saa asukkaan käyttämään pyyhettä useaan kertaan, ja hotelli säästää pesulapalveluissa. Tosin tässäkin mennään överiksi siinä kohtaa, kun pyyhe on siivoojan toimesta nostettu lattialta takaisin telineeseen. Ehkä hotellissa oli kerroskohtainen tulospalkkaus, josta vähennetään pesulakulut?

Hotelli on odotusarvobisnestä. Kun kävelet sisään viiden tähden hotelliin odotat erilaisia asioita kuin kolmen tai kahden tähden hotellissa. Jos maksat yöstä neljäsataa euroa niin odotusarvo on automaattisesti eri kuin € 49/yö majoituksessa. Jos odotusarvo pettää, pettää koko bisnes. Kun säästetään liikaa ja väärässä kohtaa, viedään odotusarvolta jalat alta heti alkuvaiheessa. Siinä ei enää auta edes muuten hyvä henkilökunta. Jos kaikesta pitää huomauttaa, olo on sama kuin kotona teini-ikäisten kanssa. Tosin hotellissa pääsee vielä halvemmalla.

Advertisements