Ostoskorianalyysia kiitos!

16.11.2009

Lähes viikottain ihmettelen suomalaisen kaupan toimintaa. Jos kerran bonuskortteja, kanta-asiakaskortteja, asiakastarjouksia ja asiakaspostituksia tehdään, niin miksei sitten kunnolla? Miksi kukaan ei tee paria data-ajoa ja tee ostohistoriani perusteella minulle sopivia tarjouksia? Ilmoittaudun tässä vapaaehtoiseksi koekaniiniksi.

Käytän aina esimerkkinä kalifornialaislähikauppaamme Ralphsia. Kun ostan muutaman pullon viiniä ruokaostosten kanssa, kassalta tulee maksaessani mukaan kuitti, jonka alareunalla saan seuraavalla kerralla viisi pulloa ostaessani yhden ilmaiseksi. Kätevää ja toimivaa. Joo, joo – huono esimerkki koska viini on alkoholia ja sitähän ei kaupasta saa ostaa. Mutta sama toimii niin hammastahnan, silmätippojen (sorry, sitäkään ei suomalaisesta kaupasta saa ostaa), jogurtin, tuoremehun ja suolapähkinöiden kanssa. Ralph’s tietää mitä ostan ja arvostan tuon tiedon käyttöä. Ja erityisesti sen välittömyyttä. Jos en arvosta, en varmaan kuuluisi koko kanta-asiakasohjelmaan? Joten miksi pelkäisin tiedon käyttöä minun hyväkseni, koska itsehän tietoni olen antanut?

Tiedonkäytön “isoveli valvoo” -pelosta olen käynyt suomalaisen kaupan keskusliikkeen ihmisten kanssa keskustelua viimeksi vajaat 10 vuotta sitten silloin odotetun/luvatun interaktiivisen digi-TV:n tiimoilta. Silloin ei ostohistorian käyttöä ollut oikeasti edes olemassa. Nyt tulee kuponkia ja tarjouksia, mutta vierestä menee. Ainakin meidän perheessä. Kuponkien pyörittäminen maksaa rahaa ja vaivaa, joten voisihan sen tehdä fiksumminkin? Itse olen moneen kertaa todennut, että voisin vaikka maksaa hieman hyvästä tarjousräätälöinnistä ja viikon only-for-me -tarjousten toimittamisesta vaikkapa sähköpostiin ja/tai matkapuhelimeen. Aika vähäistä on tähän asti ollut.

Viime viikolla tuli kotiin Hyvä Meidän Hyvä Asiakas -kirje Citymarketilta ja mukana tietenkin kauhea määrä Hyvä Asiakas -kuponkeja, joilla voisi ostaa kaikenlaista lahjaksi ja itselleen. Mutta mitä kaikenlaista?

Ensin taustat. Ostamme tästä samasta kaupasta ruokaa €1000-1500 kuukaudessa. Talouteen kuuluu 5 henkeä, joista 4/5 miespuolisia ja kaikki yli 16-vuotiaita. Nämä taustat kertovat jokaiselle perheemme ruoankulutuksen suuruuden ja Barbien ostosmäärien vähyyden. Mitä saisimme kupongeilla? Tässä lista;

Hello Kitty -mininukkekoti. Alennuksella Lego tai Lego Duplo -tuotteita. Gormiti -figuuripakkaus (mikä sitten onkaan?). Alennuksella Barbie- ja Fisher Price -tuotteita. Kuoma -lasten toppasaappaat (koot 20-39). Guitar Hero. PS3. Samsung TV.

Nyt tietenkin kampanjan suunnitellut sanoo, että siinähän oli kaikille jotain, myös teidän perheelle esim. PS3? Varmasti, mutta miksi lähetitte meille kaikki muut tarjoukset? Olisitte jättäneet kupongit pois. Tai pistäneet tilalle jotain muuta. Tiedän kuponkien perusteella, että ette tiedä minusta mitään, eikä teitä varmaan sitten kiinnostakaan, koska ette vaivaudu katsomaan minulta saamaani tietoa ostokäyttäytymisestäni? Minulle henkilökohtaisesti osoitetun ja lähetetyn, mutta selkeästi ohimenevän markkinointiviestinnän vastaanottaminen on ärsyttävää!

Ja kanta-asiakkuusseminaarien caset voisi jo siirtää tiedonkeräämisestä tiedon käyttöön. Siis ihan oikeaan kaupalliseen käyttöön, eikä vain kanta-asiakaskortin lanseeraukseen ja kanta-asiakaspostin lähettämiseen. Kanta-asiakasohjelman perustamiseen ei suuria älynväläyksiä enää tarvita.

Tässä meidän tapauksessa terveiset sinne Katajanokalle; lisää rohkeaa ostokorianalyysiä, kiitos. Ja samat terveiset muillekin kaupanryhmittymille S:ästä Lähikauppaan ja Stockmannille. Kun kerran keräätte niin käyttäkää myös.

Mutta 10% ruokaostoksesta oli hyvä. Kiitos siitä. Citymarket Kupittaa Suomen Turussa; olemme tulossa!

P.S. Ralphs osaa jostain syystä lähettää minulle sähköisesti ihan oman lähimyymälämmekin viikottaiset tarjoukset, miksi en saa samaa Suomesta? Niin yksinkertaista…!

Advertisements