Vielä pari sanaa.

24.09.2009

Pakko hieman jatkaa eilistä marinaa. Aamun lehdet taas luettu kahvikupillisen kera.

Paikallinen tai alueellinen sanomalehti on siis paikallinen tai alueellinen, eli sellainen joka kertoo uutisia ja taustoja tuon odotusarvon mukaiselta alueelta. Paikallinen tai alueellinen sanomalehti on varmasti ajan hengen ja kehityksen mukaisesti myös internetissä, mobiilissa, iphoneissa sun muissa välineissä, mutta edelleen paikallinen tai alueellinen. Vastaavasti valtakunnallinen sanomalehti tekee saman, mutta valtakunnallisesti. Siinä on oikeasti vissi ero. Ero, joka on unohtunut.

Suomessa on viimeisen parin viikon aikana rampannut tai haastateltu kaikenlaisia guruja kertomassa vuoronperään, että sanomalehti kuolee, sanomalehden pitää uusiutua, sanomalehden pitää ymmärtää maailman meno jne. Suomalaisille sanomalehtien kustantajille annan ilmaisen neuvon; älkää kuunnelko guruja, vaan katsokaa ikkunasta ulos ja peiliin. Menkää takaisin siihen viitekehykseen, josta lehden historia ja menestys on lähtenyt liikkeelle, ja päivittäkää tekeminen tähän päivään. Kertokaa ihmisille paikallisesti, alueellisesti tai sitten valtakunnallisesti se, mitä ihmiset haluavat lukea. Välineestä riippumatta. Ei se tämän vaikeampaa ole.

Murdoch sanoo jotain, Ridding jotain muuta, Husni kolmatta. Oikeasti tietätte ihan itsekin, mitä pitää tehdä. Nyt vaan kannattaa ottaa rohkeasti askeleet oikeaan suuntaan. Ja amerikkalaisiin neuvoihin kannattaa sitten suhtautua juuri nyt Suurella Varauksella, sillä siellä koko bisnes on kohta NY Timesin tapaan ulkomaisen rahan pelastettavana joka tapauksessa. Uskokaa itseenne!

Advertisements